Eerste maand Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu Eerste maand Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

Eerste maand Gambia

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

18 Maart 2015 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal,

Salamalaikum

Inmiddels zit ik alweer een maand in het zonovergoten Gambia! Wat gaat de tijd snel!

Alles gaat nog steeds goed hier! Intussen alweer veel meegemaakt en ondernomen.

Op de Paediatric begint het steeds meer te wennen. De collega’s kennen ons nu en verwelkomen ons elke ochtend met een grote glimlach!

Aan de meeste gebreken in ons huisje zijn we nu wel gewend. Maar het uitvallen van de stroom blijft toch echt wel vervelend.. en helaas gebeurt dat zo’n 5x per week.

Afgelopen week was een vrij bijzondere week op de Paediatric. Toen we dinsdag de zaal opliepen roken we al een vies geurtje, bleek de toiletpot afgebroken te zijn. Bah, bah, bah. Toch eerst maar artsenvisite gelopen, wat niet heel erg prettig was in de omstandigheden. Ebrima (“hoofd”verpleegkundige) van de Paediatric kwam ons vertellen dat we vandaag gingen verhuizen. Ze wilden de Paediatric renoveren en nu konden ze meteen het toilet maken tijdens deze renovatie. Zo gezegd zo gedaan. Een verhuizing op z’n Gambiaans. Eerst moesten alle vrouwen met kinderen naar buiten. Daarna werden de matrassen allemaal van de bedden afgehaald en naar buiten gebracht. Hierna volgden de nachtkastjes en de bedden. Gevolg: alles stond buiten voor het gebouw en niemand kon meer iets vinden. Gevolg: CHAOS! We kregen een gebouwtje toegewezen die 2x zo klein was als onze eigen afdeling. Dit maakte de chaos nog groter omdat het allemaal lang niet ging passen. De middagdienst heeft de verhuizing verder afgemaakt, de volgende dag kwamen we en toen was alles wel te plek gezet, voor zover dat past. De rest wat niet past staat gewoon voor de deur.

Afgelopen donderdag was er een patiënt die moest worden overgeplaatst naar Banjul. Angeline en ik mochten mee met de “ambulance”. Dit was gaaf om mee te maken! Met sirenes de markt op en iedereen week voor ons uit. Aangekomen in Banjul hebben we een deel van het ziekenhuis bekeken. Ook erg primitief, maar ze hebben we iets meer spullen dan in Brikama, en het is veel groter.

Sinds vorige week is er een deur geplaatst bij de achteringang van de campus, waar wij altijd doorheen gaan naar het andere huisje. Dit is echt super vervelend! Nu nemen we elke dag de “backway” over het hek, wat nogal voor hilarische taferelen zorgt!

Afgelopen vrijdag was het begin van ons weekendje “off country”! Mr. Tamba, de chauffeur en Mamadi vergezelden ons. We vertrokken om 6 uur richting Banjul om daar de ferry van half 9 te nemen. Helaas bleek, toen we aankwamen bij de boot, dat de vice-president die dag zou oversteken en dat we nog zeker 3 a 4 uren moesten wachten. Na overleg hadden we besloten wij met Mamadi de rivier zouden oversteken in kleine bootjes en dat mr. Tamba en de chauffeur zouden wachten om met de bus over te kunnen. De kleine bootjes waren nog een hele opgave. Mamadi had ons al gewaarschuwd dat er veel mensen op ons af zouden rennen op het strand om ons in boten te tillen. Na een tijdje te hebben onderhandeld over de prijs was het zover dat we in de boten moesten. Deze lagen ongeveer 6 meter voor de kust. We moesten allemaal bij een Gambiaan op de nek en die brachten ons naar de boot. Hier wilden ze natuurlijk geld voor hebben en het werd een heel geduw en getrek. Het was een heerlijke bootrit! Eenmaal aan de overkant stonden er weer een heleboel mensen ons op te wachten, maar we hadden afgesproken dat de kapitein ons 1 voor 1 zou brengen op de nek. Zo gezegd zo gedaan.

Toen kwam de volgende opgave, een taxi zoeken om naar Juffureh te gaan. Gelukkig had Mamadi na wat onderhandelen het perfecte vervoer gevonden, achterin een pickup konden we zitten! Het was net een safari over de rode wegen en door de bebosde gebieden, zo gaaf!

Eenmaal aangekomen in Juffureh zijn we met de boot naar James Island gegaan. Hier kregen we een rondleiding. James Island is een slaveneiland van vroeger, het was interessant om dit te zien! We zouden eigenlijk deze dag doortrekken naar George Town. Helaas was het onderhand half 4 en Mr. Tamba en de chauf waren nog steeds niet aangekomen met de bus. Ook konden we ze niet bereiken. Uiteindelijk hebben we zelf maar besloten te overnachten in Juffureh, in het restaurant waar we aten was een Belgische vrouw die ook gastenverblijven had. Hier hebben we dan ook overnacht. Muriël en ik hadden samen een kamer. Helaas was die avond de stroom uitgevallen, maar gelukkig hadden ze een generator voor “noodstroom”! Gelukkig? Nou toch niet, de generator lag pal achter onze kamer.. we konden dus ook niet slapen totdat deze uitging, om 01:30...en tegen die tijd was ik al zover over m’n slaap heen dat het helemaal niet meer lukte haha!

Mr. Tamba en de chauf kwamen uiteindelijk om 23:30 aan, en we waren die ochtend om 6:00 uur vertrokken... je zou zeggen, hoe is het mogelijk?

Zaterdag zijn we doorgetrokken naar George Town, het was die dag erg heet, het schijnt in George Town (gelegen in het binnenland) nog 10 graden warmer te zijn dan in Brikama. We hebben dan ook weinig daar gedaan. Na de lunch zijn we doorgereden naar Tendaba, hier kwamen we aan op een soort “centerparcs” maar dan op z’n Gambiaans. We konden daar na de lange hete dag lekker even douchen, eten en drankjes drinken! Zondag hebben we een boottrip gemaakt door de Mangroves, dit was erg mooi om te zien.

Mijn eerste paar schoenen is trouwens hier ook alweer gekocht! Helemaal zwarte Allstars, 300 Dalasi, omgerekend 6 euro. Maar niet zonder doel, mijn Nikies voor stage waren door al het zand en de stenen al naar de knoppen en waren toe aan vervanging!

Vorige week woensdag waren David en ik alweer 3 jaar samen! Gelukkig was het net de dag dat we aan ons project gingen werken in Senegambia (het toeristengebied) en konden we gelukkig even skypen! Ook heb ik een heerlijk appeltaartje op ons gegeten om het toch een beetje te vieren hier!

Mamadi heeft videos van onze tripjes geupload op facebook, zo krijgen jullie er een beetje een beeld van!

Veel liefs, Hilda

• 18 Maart 2015 - 21:23

Sannie:

Hoi Hilda, zo weer helemaal op de ,,hoogte,, van je leven in Gambia.
    Geniet ervan.
    Sannie

• 18 Maart 2015 - 21:35

Geert En Grietje:

Hoi Hilda.
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Het gaat toch wel anders dan hier,veel succes met alles wat je doet.
    groetjes Geert en Grietje

• 18 Maart 2015 - 21:42

Janny:

Wat weer een mooi verhaal, haha, stroom uitvallen, ja dat komt mij bekend voor ...niet abnormaal in die landen....maar als je het nodig hebt erg lastig.
    Veel succes met alles wat komen gaat!

• 18 Maart 2015 - 21:56

Danielle:

Gaaf wat jij mee maakt!!!
    Al die indrukken!! En heel leuk om mee te lezen!
    Geniet er nog maar lekker van!!
    Lfs

• 18 Maart 2015 - 22:05

Yvette:

Hoi Hilda! Leuk om te lezen wat jij meemaakt. Liefs Yvette!

• 18 Maart 2015 - 22:10

Pap En Mam:

Lieve Hilda , wat weer een leuk verslag. We beleven het allemaal mee zo op deze manier! Niet te vergelijken met hier. Maar over ruim 3 weken komen wij, om het mee te beleven. We kijken er naar uit!

• 19 Maart 2015 - 09:00

Jildou:

Leuk om te lezen Hil! Wat een avontuur! Geniet ervan!!\
    Liefs Jil

• 19 Maart 2015 - 14:07

Hennie Oosterhof :

Hallo hilda, ik lees met plezier je reisverslag ! Het leven daar is niet te vergelijken met de onze.
    Geniet van de mooie landschappen, uitstapjes door het land. En ongemakken horen daarbij
    Haha. Hopelijk kunnen jullie iets bete k enen voor de inwoners van het land en leer je er zelf ook van.
    Veel plezier nog en met je ouders en voor je het weet ben je terug ! Groetjes hennie oosterhof

• 19 Maart 2015 - 17:59

Theresia Vliegendehond.:

Hallo lieve Hilda,
    Alweer een verslag vol met avontuur. Leuk om dit allemaal mee te maken. We zijn hier in Nederland met al de luxe behoorlijk verwend.
    En jij.........hebt neem ik aan geen tijd om heimweeh te hebben.
    Geniet er maar van
    Liefs van oma Theresia. XXX

• 19 Maart 2015 - 19:09

Annie Deinum:

Dag Hilda,
    Wat leuk om jouw belevenissen te lezen.
    Ik had zondag net aan Marieke gevraagd wat jouw laatste ervaringen waren.
    Heel mooi om er zo wat van mee te krijgen.
    Een fijne tijd verder.

Groetjes,
    Familie Deinum

• 25 Maart 2015 - 08:54

Phemia En Gerard:

Hallo Hilda,
    mooi om je reis zo mee te maken.
    Hou je goed en nog veel plezier.Groet Phemia en Gerard

• 02 April 2015 - 17:00

Alie En Rene ( Papaver ):

Hoi Hilda,

Wat leuk zoveel avontuur, en lekker niks voorspelbaar, wat is het hier dan saai.
    veel succes daar en maak er wat van met je ouders, goed op die oude mensen passen hoor !!!
    groetjes,
    René en Alie van der Meulen