Kampvuur, surpriseparty en Afrikaanse jurken - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu Kampvuur, surpriseparty en Afrikaanse jurken - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

Kampvuur, surpriseparty en Afrikaanse jurken

Blijf op de hoogte en volg Hilda

29 Maart 2015 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal,

Weer een weekje voorbij in Gambia.
Vorige week vrijdag zijn we gestart met een plan maken voor ons project “the backway to Europe”. Dit project doen wij samen met de “family association” van de Gambia College. We merkten al snel dat de Nederlandse aanpak en de Gambiaanse aanpak wel wat verschilde van elkaar. Wij willen het graag “snel” doen, taken verdelen en dergelijke en zij praten vooral erg veel haha! Wij hebben ons er nu maar een beetje bij neergelegd en willen de Nederlandse aanpak niet te veel doorduwen en gaan dus een beetje mee in de Gambiaanse aanpak. Hier zullen we de komende weken mee verder gaan.

Vrijdagavond hebben we een kampvuur gemaakt in de achtertuin van het “Campushuis” dit is het huisje waar de ene helft van onze groep in woont. Met blikjes Applecider, bier, chips en goede verhalen hebben we een heerlijke avond gehad!

Zaterdag zijn Muriël, Anouk, Mamadi en ik op pad gegaan om cadeaus te kopen voor Angeline haar verjaardag. Dit was nog een hele klus in de hitte. Van de ene marktkraam naar de andere marktkraam op zoek naar iets leuks! Uiteindelijk hebben we veel leuke cadeautjes kunnen vinden!
We hadden bedacht om een surpriseparty te organiseren voor Angeline. Alleen bleek dit nog een lastige klus omdat Angeline graag alles wil weten qua planning. Donderdag en vrijdag begon het al... wat gaan we dit weekend doen? Wat moeten er voor boodschappen gehaald worden? Welke Gambianen gaan er mee? Waar gaan we naartoe met uitgaan? Enzovoort. En wij het maar een beetje in het midden laten dat we het nog niet zo goed wisten, dat we wel zouden zien wat we gingen doen het weekend. Zaterdagavond gingen we eerst met onze groep eten. Het was Eric en mijn beurt om te koken. Op het menu stond: gebakken aardappels (met schil!), doperwtjes en mais, tomaat en halal kipworstjes. Best Nederlands toch? En super lekker!

Ik had al onze Gambiaanse vrienden een berichtje gestuurd dat ze om 21:00 uur uur bij het Campushuis moesten zijn om Angeline te verrassen. We hadden het hele huis versierd en allemaal lekkers gehaald. Ze was echt verrast en had het niet doorgehad! Good job van ons dus!
Na met z’n allen wat gedronken te hebben zijn we naar Senegambia gegaan. Hier zijn we naar verschillende clubs geweest. Het was een erg gezellige en geslaagde avond!

Zondag zijn we een dagje naar het Senegambia Beach Hotel geweest, hier gaan we vaak heen op zondag om lekker bij het zwembad te liggen. Ook was het afgelopen zondag tijd om onze documenten in te leveren voor ons eerste inlevermoment. Nu afwachten of ons plan van aanpak voldoende is!
Ik ga samen met Muriël een project doen over het onderwerp: protocollair werken. Dit onderwerp hebben we gekozen en is vooral van toepassing op de Paediatric. Er worden nergens protocollen bij gebruikt. Als er verpleegkundige handelingen gedaan moeten worden dan pakken ze wat materialen uit de kast, gaan naar de patiënt, leggen bijvoorbeeld de wond open, beginnen met schoonmaken om er vervolgens achter te komen dat ze bijvoorbeeld een pincet missen. Ze lopen bij de patiënt weg, de wond blijft openliggen en ze gaan op zoek naar een pincet om ondertussen ook nog een aantal keer een gesprek aan te gaan met andere mensen die ze tegenkomen onderweg. Dit zou in Nederland uit den boze zijn. We willen graag in gesprek gaan met de verpleegkundigen op de afdelingen om te vragen waarom zij geen protocollen gebruiken bij hun handelen en hoe ze het leren op school, met of zonder protocol en wat hun meningen en ideeën hierover zijn. Ook willen we graag een presentatie gaan geven over het nut van het gebruik van protocollen tijdens verpleegkundige handelingen en een protocollenboek aanbieden met protocollen van de meest voorkomende handelingen op de Paediatric. We zullen de komende weken ook hier verder mee aan de slag gaan.

Zondag avond zijn we heerlijk uiteten geweest met de hele groep bij Eddies! Een restaurant met een Nederlandse eigenaar. Als papa en mama over 2,5 weken komen ga ik ze hier zeker mee naartoe nemen!

Helaas voelde ik me zondagnacht niet lekker en ben ik 2 dagen thuis gebleven van stage. Jammer, maar ik heb wel even bij kunnen slapen en eindelijk de tijd om de film “Frozen” kunnen kijken, eindelijk Peet haha! Woensdag was ik gelukkig weer beter! Zo kon ik donderdag nog even een dagje naar stage. Een bijzondere dag, want.... Angeline en ik gingen met onze collega-stagiaire bij dokter Peter eten, onze kinderarts!

Na het werk zijn we met Aja naar de markt gegaan om ingrediënten te kopen voor ons favoriete Gambiaanse gerecht: Domoda. Het is rijst met kip en een soort satesaus, maar dan iets pittiger. Ook zit er aardappel door, rode en zwarte peper en vaak een witte tomaat. Erg lekker!
Hierna gingen we terug naar het Health Centre om te kijken of dokter Peter klaar was met zijn shift. Na even wachten konden we gaan. Hij woont dicht bij het Health Centre dus we konden er lopend naar toe. Hij heeft de “kookpot” aangemaakt, een soort bbq’tje met kolen waar de pan op kan staan. Hierna hebben wij de groenten gesneden en liet Aja ons zien hoe je Domoda moet maken, nog best een klusje. Na een uurtje kwamen ook nog Fatou een collega verpleegkundige en Sol, een dokter in opleiding ons vergezellen. Samen hebben we heerlijk gegeten en gezellig gekletst. Het was een erg leuke middag en zeker voor herhaling vatbaar! Volgende keer gaat dokter Peter zelf voor ons koken, de schoonmaker van het Health Centre, een wat oudere Gambiaanse vrouw, was hier erg verbaasd/boos over, hoe kun je een man, je “baas” wel te verstaan, laten koken voor jullie? Ze kon er maar niet bij.
Toen we donderdagavond op bed wilden gaan kwam Muriël erachter dat er een grote salamander aan de binnenkant van haar klamboe hing! Wij gillen natuurlijk!!! We hebben de buurman gevraagd of hij de salamander weg wilde halen. Hij kwam met gewapend met een stoffer aan. Wij allemaal op de stoel staan omdat we bang waren dat hij weg zou rennen. Behalve Anouk, die was druk foto’s aan het maken, maar ook niet zonder angst! De buurman heeft hem gevangen in een zakje en hem buiten de compound losgelaten. Wij alle bedden ondersteboven keren en alle beddengoed uitkloppen om te kijken of er geen andere salamanders of ongedierte in zat. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn en konden we met een gerust hart gaan slapen.

Vandaag vrijdag zijn we met Njambeh de markt van Brikama over geweest om stof te kopen voor onze eigen Gambiaanse jurk. Dit was weer een hele tocht! Zoveel keus! Nadat ik er een had gevonden heb ik later alweer 5 andere mooie stofjes gezien, dus er zullen nog wel wat jurken volgen haha!
Hierna zijn we naar een kleermaker gegaan om een model uit te zoeken en de maten te laten opmeten. Dit nam ook weer veel tijd in beslag... zoveel modellen waar we uit konden kiezen, met/zonder rits, halsvormen, rugvormen, plooien, lengtes vanalles! Uiteindelijk is het toch gelukt! Nu moeten we wachten tot woensdag, dan kunnen we onze jurken ophalen!

Morgen komen de ouders van Anouk en Angeline naar Gambia voor een weekje vakantie! Ik ga daarom volgende week een weekje meelopen op de Labour/Maternity (verloskunde/kraamafdeling). Ik ben erg benieuwd hoe dit zal zijn!

Liefs, Hilda

• 29 Maart 2015 - 16:00

Janny:

Wat weer een leuk verhaal met heel veel ervaringen van jou!

• 29 Maart 2015 - 16:04

Astrid Van Beusekom:

Prachtig Hilda

• 29 Maart 2015 - 16:07

Mam:

Wat leuk weer, boeiend zoals je schrijft. Over 2 weken kunnen we alles van dichtbij meemaken!

• 29 Maart 2015 - 16:31

Adrie Venema:

Op deze druilerige zondagmiddag, jou verslag gelezen.
    Iedere dag een verrassing wat je beleefd. Leuk!

• 29 Maart 2015 - 16:47

Willemien:

Hoi Hilda, glimlachend je verslag gelezen. Je schrijft boeiend en beeldend! Jullie vermaken je zo te lezen prima. Verstandige keuze lijkt me om je Nederlandsche werkwijze te laten varen en te gaan voor de Gambiaanse. Benieuwd hoe jullie Gambiaanse jurk er uit zal zien.
    Groeten uit een regenachtig Zeewolde
    Willemien

• 29 Maart 2015 - 20:10

Gerard En Phemia :

Hilda wat weer een mooi reis verslag.

• 31 Maart 2015 - 15:06

Theresia:

Hallo lieve Hilda. Al weer vele ervaringen. En je bent ook ziek geweest. Dat lijkt me niet zo prettig.
    De mensen doen anders daar en ook al lijkt het Nederlandse efficienter het is toch aanpassen. Het zou mooi zijn als ze hier eens om het hoekje kijken. Maar de werkwijze is wel relaxt, tenminste als jij kalm kunt blijven in het onhandige en onefficiente. Lieve Hilda. Heerlijk dat er veel zon is en je af en toe vrij hebt voor strand en zo. Kun je daar zwemmen zonder last van grote beesten die een been af kunnen happen. Bbbrrrr. Nog een heel mooie tijd daar.Veel liefs vqan oma Theresia.

• 09 April 2015 - 10:34

Yvonne:

Hoi Hilda,

Nadat ik (moeder van Janine)van Jannie Raggers ( vriendin van je moeder en collega van mij) hoorde dat je ook hele mooie verhalen schrijft over je verblijf in Gambia, ben ik je gaan zoeken.....
    Ik geloof dat ik liefst alle verhalen volg die er zijn van jullie.....
    Jij doet ook al prachtige ervaringen op lees ik, zowel in het ziekenhuis als daarbuiten, leuk om
    te lezen, wat een gastvrijheid en wat een andere gewoonten!
    Ik hoop dat je ook mooie ervaringen hebt gehad op De kraamafdeling/verloskunde.....
    Ik wens je heel veel plezier met je ouders, ik geloof vanaf aankomende week! Een hele fijne tijd!
    En nog veel succes met je stage!

Groeten yvonne

• 12 April 2015 - 23:41

Rina:

Hallo Hilda, Je ouders hebben de koffers gepakt,boodschappen gehaald bij de AH
    (o.a pastasaus). en daar kreeg ik jou adres, met een puntje te weinig van je moeder.
    Maar zoals je ziet is het goed gekomen
    Heel gezellig om jou verhalen te lezen
    Geniet van het bezoek van je ouders
    Lieve groeten Rina