Aftellen! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu Aftellen! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

Aftellen!

Blijf op de hoogte en volg Hilda

03 Juni 2015 | Gambia, Bijilo

Lieve allemaal,

Het aftellen is begonnen, nog een weekje en dan vliegen we weer naar Nederland!
Hier nog even een kort(er) verslagje van de afgelopen week!
Vorige week hebben wij onze laatste stagedag gehad in het Health Centre. Na 4 maanden daar gewerkt te hebben was het tijd om afscheid te nemen. We hadden wat lekkers meegenomen en spullen om uit te delen, waaronder mijn ingezamelde witte pakken! Hier waren ze heel erg blij mee!
Ook hebben we op de laatste dag nog even overal een plaatje van geschoten en op de foto geweest met het hele team!
Zo’n gek idee dat je nu na 4 maanden het Health Centre achter je laat. De patiënten, de artsen, de verpleegkundigen, de midwifes... alles! Ik heb er heel veel geleerd, en dan niet zo zeer op het gebied van verpleegkundige handelingen maar meer over mijzelf en de cultuur! Ik ben echt heel blij dat ik heb kunnen zien hoe het er in de gezondheidszorg in Gambia er aan toe gaat en wat de grote verschillen/overeenkomsten zijn.
Ook hebben Muriël en ik ons project gepresenteerd. De hoofd van het ziekenhuis was tevreden over onze presentatie! De beoordeling volgt nog hiervan, dit kost even wat Gambiaanse tijd. Dus ook dit was weer een afsluiting.

Afgelopen donderdag stond dan eindelijk onze reis naar Senegal op de planning. 5 uur zouden we vertrekken dus de wekker stond op 4 uur.
Stipt half 5 stond het “girls house” klaar om door Alieu, onze chauffeur opgehaald te worden. Maar het zou Gambia niet zijn... de chauffeur had zich verslapen. Na een uur gewacht te hebben, we zijn maar buiten op een stoeltje midden in de compound gaan zitten en sterren kijken, kwam eindelijk onze chauffeur eraan. Op naar de ferry in Banjul. De geplande ferry hadden we gemist door onze vertraging en dus moesten we weer even wachten.
Na de ferry genomen te hebben zijn we verder gereden naar de grens van Senegal, stempels in de paspoorten en hup verder. ’s Middags kwamen we aan bij het safaripark. Hier hebben we rondgereden in een jeep op zoek naar wilde dieren, we hebben zebra’s, giraffen, antilopes en buffels gezien!
Hierna konden we met leeuwen lopen. Ik vond het best spannend maar uiteindelijk viel het heel erg mee. Super gaaf om naast zo’n groot, wild beest te lopen!
Hierna zijn we verder gereden richting Dakar. Laat in de avond kwamen we aan in ons hotel.
De volgende dag zijn we ’s ochtends op zoek gegaan naar een boulangerie om een heerlijk ontbijtje te scoren! En dat was er....chocoladebroodjes..hmmm! Dat was lang geleden! Hier hebben we dan ook uitgebreid van genoten.
Om 12 uur vertrokken we naar het centrum van Dakar. We gingen met de ferry naar een eiland wat voor de kust van Dakar ligt, Goree. Hier hebben we een aantal uren rondgelopen, een prachtig eilandje om te zien! Net een van de Griekse eilanden!
Daarna zijn we nog even het centrum in geweest. En ja, eindelijk konden we weer winkelen!! Meteen een broekje, schoenen en een zonnebril gekocht! Ik was weer helemaal in mijn element!
Zaterdag zijn we naar een groot monument geweest in het centrum van Dakar. Dit was erg mooi om te zien! ’s Avonds zijn we lekker uiteten geweest met de groep.
Zondag vertrokken we naar de woestijn. Hier zouden we gaan overnachten, kameelrijden en zandboarden. Wat gaaf was dit zeg!
We moesten het laatste stukje met de jeep vanaf de weg omdat de auto’s niet door het zand zouden komen. Toen we daar aankwamen was het uitzicht zo mooi! Alleen maar zand en heuvels, zover je kon kijken. We hadden prachtige grote tenten met een douche en een wc erin.
’s Avonds kwam er een jambee-groep optreden en daarna hebben we met z’n allen gegeten.
Het was een geweldige ervaring om daar zo een nachtje te mogen slapen!
Maandag zijn we weer terug naar Gambia gereden. Het was fijn om weer “thuis” te komen.
Al met al was het een geweldig weekend weg met de groep!
Vandaag hebben we lekker rustig aan gedaan. Afgelopen vrijdag is onze docent Geert geland en daar hebben we vandaag een korte meeting mee gehad.
Morgen en donderdag gaan we de stageplaatsen met z’n allen bezoeken. Leuk om te zien wat iedereen in die 4 maanden bereikt heeft!
Verder hebben we nog op de planning staan: veel uiteten, maximaal zonnen, zwembad, strand, cocktails, eten bij Cape Point en vooral, afscheid nemen van alles!

Liefs, Hilda

• 03 Juni 2015 - 20:54

Janny:

Jaja, zo is het aftellen begonnen, maar geniet nog van de laatste dagen !
    En jij hebt een ervaringen opgedaan die niemand je meer af kan nemen!!

• 03 Juni 2015 - 21:42

Mama:

Wij tellen met je mee...........wat hebben jullie een mooi weekend gehad samen, wat een belevenis en geweldige foto's op Facebook . Tot volgende week!

• 04 Juni 2015 - 07:56

Willemien:

Dag Hilda,

Wat beschrijf je het mooi je ervaringen. Een leerzame periode voor je in alle opzichten. Bijzonder.
    Nog een prettig verblijf en een mooie thuisreis gewenst.

liefs
    Wllmn

• 04 Juni 2015 - 11:16

Sannie:

Hoi Hilda,

Dit zal wel 1 van de laatste verslagen wezen,(van uit Gambia) bedankt dat wij mochten meelezen. PRACHTIG.
    De laatste dagen veel plezier en suc6 met afscheid nemen.

• 05 Juni 2015 - 08:37

Theresia Vliegendehond:

Heeeee hallo Hilda, en nu alweer prachtige ervaringen die je beschrijft. Het karakter van het volk. Het is zeker anti stress werkend.
    De woestijn met het kameelrijden. Prachtig. Het slapen in de woestijn. Wat een belevenissen.
    Wat veel Hilda en rijke ervaringen.
    Veel liefs van oma Theresia en tot gauw.

• 08 Juni 2015 - 07:10

Gerard En Phemia:

Hallo Hilda, wat weer een mooi reisverslag. Geweldig wat een ervaring, geniet nog van je laatste dagen in Gambia. Een gezellige terug reis gewenst.

• 08 Juni 2015 - 21:56

Adrie Venema:

Hoi Hilda, nog een paar dagen sta je weer in ons kikkerlandje met heel veel mooie ervaringen, die je nooit zal vergeten. Fijn dat wij je konden volgen en mee genieten van je prachtige verslagen!
    Een goeie vlucht terug.

• 08 Juni 2015 - 23:50

Rina:

Hallo Hilda, We hebben genoten van jou reisverhalen, Je bent een gezellige vertelster
    Als we alles zo lezen ,heb je een geweldige tijd gehad in Gambia
    en straks aan de slag om al je prachtige foto's in een boek te zetten
    Een hele goede terugreis, Heel de familie is vast blij dat je (voorlopig) weer thuis bent
    Groetjes Rina