De tijd vliegt! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Hilda

21 Mei 2015 | Gambia, Bijilo

Lieve allemaal,

Terwijl ik dit schrijf vlieg ik over 19 dagen weer terug naar Nederland. De tijd vliegt echt voorbij de laatste weken!

We gaan even terug in de tijd! Vrijdag 8 mei kwam mijn lieve vriendinnetje Petra mij opzoeken in het o zo mooie Gambia! Na te horen hebben gekregen dat ze een uur eerder aankwam dan verwacht zijn we snel naar het vliegveld geraced.
En ja, daar was ze!! Wat was het heerlijk om weer bij te kletsen over van alles en nog wat en alle verhalen te horen wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurt!
We hebben een heerlijke week gehad waarin we vanalles hebben gedaan en gezien! We zijn naar het Health Centre geweest, de Brikama market, onze huisjes, hebben met de groep gegeten, naar Nymphe haar basisschool, het monkey park en nog veel meer! Ook hebben we tussendoor heerlijk op het strand gelegen en genoten van de zon. Peet had veel uitdeel spullen meegenomen uit Nederland die ze had verzameld. We hebben op veel plekken spullen kunnen uitdelen, zo fijn!
Het was super leuk om haar alles te laten zien hier! En te bedenken dat sommige dingen voor mij al zo normaal zijn maar voor andere mensen, in dit geval Peet, zo overweldigend!
Helaas ging de week weer veelste snel voorbij en moest Peet vorige week alweer terug naar Nederland.

Zaterdag heb ik lekker rustig aan de gedaan, de was, wat gelezen en hier en daar wat aan school gewerkt. We hadden het spontane idee om ’s avonds bij Scala uiteten te gaan, omdat deze bijna zou gaan sluiten. Toen we daar ’s avonds aankwamen bleek het de laatste avond te zijn dat ze open waren! Wij even geluk!
Hierna zijn we naar Reo’s gegaan, een cocktailbar aan de strip. Ook waren we uitgenodigd bij een Gambiaanse poolparty, van een meisje die Mamadi kenden. Daar hebben we dus de avond mee afgesloten. Het was erg gezellig en we hebben weer een hoop gelachen!
Zondag zijn we naar een ander zwembad geweest dan we normaal altijd gaan. We gingen naar een 5 sterren hotel, Coco Ocean, en hebben daar de hele dag aan het prachtige zwembad gelegen! ’s Avonds hebben hier Thais gegeten, wat niet iedereens favoriet was haha!

Maandag was het tijd voor onze presentatie van ons gezamenlijke project met de Gambianen, “the Backway to Europe”. Om 9 uur zijn we met z’n allen alles gaan voorbereiden. We hadden het auditorium afgehuurd op de campus om alle studenten in te ontvangen. Ook hadden we een beamer, sprekers, een dramagroep en een geluidsinstallatie, het was net echt;)
Janine en Angeline zouden voor onze groep spreken. Helaas was Janine een aantal dagen ervoor niet lekker geworden en heb ik het van haar overgenomen. Ik vond het wel erg spannend, voor zo’n grote groep +-120 studenten en ook nog in het Engels presenteren!
Gelukkig verliep alles goed en hebben we het project goed kunnen afsluiten! De Gambiaanse meiden groep “Girl Up” van de College hadden een lunch bereid die we na de tijd met alle meewerkende studenten hebben gegeten. Het was een gezellige afsluiting!

Dinsdag gingen Muriël, Angeline en ik mee on track met het Health Centre om kinderen te vaccineren. Anouk kon helaas niet mee want die was niet lekker (gelukkig kon ze het later nog inhalen). We vertrokken 9:30 naar een dorpje net buiten Brikama. Na uitleg te hebben gekregen van de andere medewerkers van Public Health gingen we aan de slag. Er zaten een stuk of 100 vrouwen met baby’s/kinderen te wachten op ons. Ik ging rond om te kijken op hun kaart wat voor vaccinatie zij die dag nodig hebben. Angeline en Muriël begonnen met vaccineren. Later hebben we dit omgewisseld. De manier waarop dit weer ging was weer bijzonder, het was één grote chaos. Overal liepen vrouwen met huilende kinderen die niet wisten waar ze moesten zijn, veel van hen spraken geen Engels dus verwezen wij ze maar weer door naar de Public Health medewerkers.
Het was erg leuk om de kinderen en baby’s te vaccineren. Dit was iets wat ik in Nederland alleen heb gedaan tijdens mijn opleiding als Doktersassistente, de griepprik. Natuurlijk heb ik tijdens mijn opleiding als doktersassistente en nu als verpleegkundige wel andere injecties gegeven, maar dit was toch wel speciaal! Na 3 uurtjes zat het er weer op, na een Gambiaanse lunch gingen we weer back to Brikama.

Vandaag is het donderdag 21 mei, we zouden vanochtend eigenlijk om 5 uur vertrekken voor een 5 daagse reis naar Senegal. Dit hebben we verzet naar volgend weekend omdat niet iedereen van de groep helemaal fit was om te gaan. Nu hebben we een (nu nog) lekker rustig weekendje voor de boeg maar die wordt vast snel genoeg vol gepland haha!
We merken met z’n allen steeds meer dat het eine in zicht is, aan de ene kant heel fijn, ik kan niet wachten om David en al mijn lieve familie, vriendinnen en vrienden weer te zien, maar aan de andere kant ook wel lastig... m’n vertrouwde leventje van hier, de zon, de gezellige groep, de Gambiaanse vrienden die we hebben gemaakt, het Health Centre waar ik me op de Labour op het moment helemaal op m’n plek voel, onze gezellige compound, alles moeten we weer achter ons laten.
Gelukkig hebben we met de groep alweer vele plannen: BBQ-reunie, familieweekend, feestjes en vanalles!
We zijn voor de laatste weken al aan het plannen wat we allemaal nog willen gaan doen! In ieder geval: alle stageplaatsen nog eens bezoeken, veel uiteten en aan het strand liggen haha, familie’s bezoeken, markten enzovoort!

Liefs, Hilda

• 21 Mei 2015 - 15:42

Annemieke:

Hoi Hilda,

Leuke verhalen en geniet nog even van je laatste weken.
    Veel plezier nog.

Groetjes Annemieke.

• 21 Mei 2015 - 19:15

Mam:

Hoi Hil,
    Wat een mooi verslag weer! Wat fijn om dat weer te lezen. Jullie hebben samen genoten. Ja de dagen kun je aftellen...........en voor je het weet ben je weer thuis.
    Geniet van de laatste weken in Gambia en om samen met je groep alles goed af te sluiten.
    Tot 10juni!

Dikke knuffel van mam

• 21 Mei 2015 - 22:17

Gerard En Phemia:

Hoi Hida, wat weer een mooi verhaal. Door jouw wijze van schrijven, voel je dichtbij. Geniet ook van je laatste weken.

• 22 Mei 2015 - 17:41

Jinke:

Hoiiiiiiiiiiii Hilda
    Ook ik heb je verhalen met veel plezier gevolgd, wat een belevenissen !
    Geniet nog maar even daar en alvast een hele goede reis terug en mooi onthaal hier weer op Hollandse bodem.

• 22 Mei 2015 - 21:20

Janny:

Weer fijn om je verhaal te lezen.
    Het aftellen gaat beginnen.....heel dubbel allemaal, maar je kunt zeker terug kijken op een geweldige leerzame periode.
    Dat kan niemand je meer afpakken.

• 27 Mei 2015 - 18:05

Theresia Vliegendehond:

Hallo lieve Hilda,
    Jouw thuiskomst komt nu steeds dichterbij. Hier is ieder weer blij dat je weer in ons midden bent.
    Jaaaa......... het is daar een heel andere wereld dan hier. Wat een fijne ervaringen heb je daar gehad. Zoals je verteld bij de inentingen en de chaos die daar is omdat men niet weet waar te moeten zijn. En jou te zien op de foto dat je met inentingen bezig bent met de kleine zwarte babytjes. Prachtig om te zien. Ook veel er op uit met de collega's. Het is straks even afkikken voor je. Met een rijke opgedane ervaring. Geniet deze laatste dagen maar ten volle van alles wat er is.
    Heel veel liefs van
    Theresia.