Eerste stageweek - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Hilda

01 Maart 2015 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal,
De eerste stageweek is voorbij. Afgelopen maandag zijn wij, Angeline, Anouk, Muriël en ik begonnen bij het Brikama Health Center, althans, dit was de bedoeling! Anouk en Angeline waren helaas ziek en gingen niet mee maandag.
Muriël en ik gingen rond 8 uur die kant op, er was niet duidelijk gezegd hoelaat we aanwezig moesten zijn en waar, dus gingen we op zoek naar iemand die leek op een arts, verpleegkundige of iets in die trant. Na iemand gevonden te hebben, werd ons verteld dat de baas ziek was. We kregen een telefoonnummer die we de volgende dag konden bellen om te kijken of hij dan wel aanwezig was. Er was geen tijd voor een rondleiding dus dat zou dan ook de volgende dag plaatsvinden.
Toen we weg wilden lopen kwamen we Johan tegen, een Nederlandse Gynaecoloog die tijdelijk werkzaam is op de labour (kraamafdeling) van het BHC. We hebben een tijdje met hem staan praten en hij heeft wat verteld over het reilen en zeilen van het health center. Het was fijn om even in het Nederlands te kunnen praten met iemand die een beetje weet hoe het er hier aan toe gaat. Ook omdat wij een deel van onze stage op de labour gaan stagelopen, was het leuk om hier iets over te horen.
Hierna kwamen we Amadou tegen, een verpleegkundige die werkzaam is in het BHC en die wist van onze komst! Hij vertelde dat we wel even bij de baas langs konden gaan samen met hem om onze vragen te bespreken. De baas woonde dichtbij het BHC dus we waren er zo, helaas bleek de baas toch wat zieker te zijn dan Amadou dacht en zijn we maar weer snel weggegaan. Kun je je voorstellen dat je in Nederland bij je ‘zieke’ baas langs gaat om iets te bespreken?? Amadou heeft ons een kleine rondleiding gegeven en we hebben afgesproken dat we de volgende dag 8 uur zouden beginnen op de Paedeatric (kinderafdeling), dit is onderdeel van General Ward, deze bestaat uit kinder, mannen en vrouwenafdeling.
Zo gezegd zo gedaan, dinsdag stonden wij om stipt 8 uur klaar met z’n 4en op de Paedeatric. Helaas bleek dat in Gambia de begintijden van werken niet heel nauw wordt genomen, de een komt om 8:15, de ander 9:00 en zelfs een om 9:30. Onvoorstelbaar! We hebben vooral meegelopen op de Paedeatric. Bijzonder om te zien hoe het er hier aan toe gaat! Er werken 3 Cubaanse artsen op deze afdeling (die zijn uitgezonden naar Gambia omdat er een overschot is aan Cubaanse artsen, en werken hier dus niet omdat ze iets voor een andere bevolking willen betekenen, zoals andere artsen vaak vrijwillig aan de slag gaan). Dit is dan ook goed te merken in de omgang met de patiënten en verpleegkundigen. Verder is sowieso de taalbarriere lastig, de artsen spreken Spaans en Engels en de bevolking spreekt vaak alleen Madinka/Wolof en minimaal Engels. Gambiaanse verpleegkundigen spelen dus vaak voor tolk. Ook de hygiëne laat vaak te wensen over, dit komt mede door het gebrek aan materialen. Op dit moment is het nog vrij rustig op de Paedeatric, in het hoogseizoen (Malariaseizoen) liggen er vaak meerdere kinderen in één bed. De ziektebeelden die we deze week voorbij hebben zien komen zijn: ondervoeding, pneumonie (longontsteking), malaria, HIV/Aids, TBC, onderkoeling, abcessen, sepsis (bloedvergiftiging) en brandwonden.
De werkhouding van de Gambiaanse verpleegkundigen is ook bijzonder, er is één verpleegkundige op de Paedeatric die hard werkt en zo ongeveer alles doet, de rest hangt vaak wat rond en doet vrij weinig. Wel wordt er veel gebeld en heel veel gepraat. Als een arts bijvoorbeeld een infuus aan het prikken is bij een baby, kan het zo zijn dat hij wordt gebeld en met de naald in de hand een lang telefoongesprek gaat voeren, is heel normaal hier.
Helaas waren Anouk, Angeline en Nymphe het grootste gedeelte van de week ziek, buikgriep. Gelukkig met al die verpleegkundigen hier in huis kunnen we het aardig redden samen en ondersteunen we elkaar waar kan! Nu gaat het weer aardig beter met ze.
Met de groep hebben we besloten dat we lootjes gaan trekken voor het koken. Het voelde als Sinterklaas! Ik was woensdag aan de beurt, samen met Eric, maar door ziekte heb ik maandag gekookt met Muriël. Het lootjes trekken bevalt erg goed, we eten elke dag weer wat anders en het is erg gezellig om met z’n allen eten!
De internetvoorzieningen zijn hier helaas erg schaars. We zijn deze week in een lokaal internetcafétje geweest in Brikama met computers uit het jaar 0, maar we hebben we even kunnen chatten met familie en vrienden! Ik was vooral erg blij dat ik David weer even kon spreken, toch wel lastig zo dat alleen maar kunnen smsen en heel af en toe bellen, met chatten kun je toch net even iets meer vertellen!
Het is verder wel erg wennen zonder internet, maar aan de andere kant is er zo elke avond tijd voor spelletjes! Weerwolven, Crazy 8, Hally Gally, Grote pannenspel (ja ladies, hij is geïntroduceerd!), super gezellig dus! We leren de Gambianen ook veel Nederlandse spelletjes, wat tot hilarische moment leidt!
Voor vertrek naar Gambia heeft iedereen van ons een Gambiaanse naam gekregen van Mamadi. Ik zal deze nog even bij jullie introduceren, mijn Gambiaanse naam is Halima Jallow. Het is voor de Gambianen een stuk gemakkelijker om deze naam te onthouden, en zo worden we dan ook vaak aangesproken!
Deze week zullen we moeten beginnen met het bedenken van een project voor onze stage en met ons project over “the backway to Europe”. Iets minder leuk, maar het moet wel gebeuren!
Tot snel!
Liefs, Hilda

• 01 Maart 2015 - 16:15

Pap En Mam:

We hebben net even contact gehad via de Skype , erg fijn om je stem even te horen en je te zien. De belevenississn van je eerste stageweek weer gelezen! Bijzonder

• 01 Maart 2015 - 16:21

Wilma:

Hoi Hilda, bijzondere verhalen. Een hele ervaring.

• 01 Maart 2015 - 16:40

Hermien En Jan:

Hoi Hilda,
    Wat heb je al veel meegemaakt in je eerste stage week.
    Heel veel succes nog.

• 01 Maart 2015 - 17:59

Sannie Overvelde:

Hallo Hilda,
    Ik Sannie (ex collega) van je moeder, lees met grote belangstelling je site.
    Kunnen wij ons niet voorstellen, dat er zo gewerkt wordt in een ZH.
    Suc6 met je stage in Gambia.

• 01 Maart 2015 - 19:46

Marieke En Jos:

Lieve Hil,

Leuk om je ervaringen van de eerste week te lezen. Wat veel indrukken en gebeurtenissen in 1 week. Dat het verschil zo groot kan zijn!
    Heel veel succes met je stage. Liefs van ons

• 01 Maart 2015 - 19:48

Phemia En Gerard:

Hallo Halima Yallow,
    Je eerste stage week zit erop, zo te lezen hebben jullie t naar de zin.
    Wel heel andere normen dan hier.
    Veel Succes
    Hartelijke groet

• 01 Maart 2015 - 22:05

Janny:

Leuk je ervaringen van je eerste stageweek te lezen!
    Weer veel succes met alles wat op je pad komt.
    Groetjes, Janny.

• 02 Maart 2015 - 15:50

Theresia Vliegendehond:

Heee.....hallo lieve Hilda,
    Wat een belevenissen daar bij jou. De wereld werkt daar wel heel anders. En vol verassingen.
    Mooi om dit allemaal te mogen lezen van jou. Veel liefs van oma Theresia.