Eerste week Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu Eerste week Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Hilda Bosma - WaarBenJij.nu

Eerste week Gambia

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda

24 Februari 2015 | Gambia, Banjul

Lieve allemaal,
Bij deze mijn eerste reisverslag vanuit Gambia. Op het moment dat ik dit type zit ik hier bijna een week. De introductieweek is bijna afgelopen en maandag beginnen we met onze stages.
Maar eerst zal ik jullie iets vertellen over deze week. Zaterdagochtend om 6 uur vertrokken we met een hele delegatie vanaf de beatrixstraat naar Schiphol. Papa, mama, David, Marieke, Sietse, Laura, Iris en Maria waren mee om mij uit te zwaaien. We kwamen mooi op tijd aan op schiphol en toen iedereen aanwezig was bij de meetingpoint zijn we naar de incheckbalies gegaan. Ik wist dat mijn koffer iets te zwaar woog, dus ik had verwacht dat ik moest bijbetalen. Gelukkig was dit niet nodig en mocht hij zo mee! Toen op naar de douane, hier moest er afscheid worden genomen van iedereen. Dit viel wel even zwaar! Gelukkig duurde dit niet heel lang en vond ik het vooral erg spannend om te vertrekken.
Om 10:30 vertrokken we richting Barcelona met het vliegtuig. Dit was niet een hele bijzondere vlucht en vooral kort. Op Barcelona aangekomen moesten we 6 uren wachten, dus eerst maar regelrecht naar de Mac om even wat te eten. Nadat iedereen gegeten had hebben we een plekje opgezocht waar we de middag konden vertoeven. We hebben ons vermaakt met lezen, rondwandelen, spelletjes en kletsen. De 6 uren waren best snel om.
Om 18:45 vertrok ons vliegtuig richting Banjul. Deze vlucht was, in tegen stelling tot de vlucht naar Barcelona, vrij bijzonder. Er zaten veel Gambianen in het vliegtuig, toen we binnenkwamen werden we met grote ogen aangekeken. Toen het vliegtuig eenmaal opgestegen was kwamen zowat alle Gambianen in de benen om rond te lopen en te kletsen met iedereen. Zo anders dan wij gewend zijn! Door de drukte in het vliegtuig kon ik maar moeilijk slapen.
Om 23:15 kwamen we aan op het vliegveld van Banjul. Wat een hitte!
Bij binnenkomst kregen we handalcohol op onze handen en werden we getemperatuurd, in verband met Ebola. Gelukkig mochten we door. Metsje stond ons op te wachten, samen met Mr. Tamba (begeleider minor ISD) en nog wat andere Gambianen. Zij brachten ons naar de Campus van the Gambia College, we kregen hier een korte uitleg en werden toen naar onze huisjes gebracht. Muriël, Anouk, Nymphe, Angeline en ik slapen met z’n 5en in een huisje op een compound net buiten de college. Een compound is een stukje grond met wat huisjes waar een muurtje om heen staat. Ons huisje ziet er heel schattig uit, maar helaas is de inboedel iets minder schattig. We hebben 1 stopcontact die werkt van de 5, we hadden geen ventilator (nu ondertussen wel), onze wc trekt niet door (dit doen we dus met emmers), onze douche is koud en de stroom is ondertussen deze week al 3x uitgevallen. En dan zijn de huisdieren nog een prettige bijkomstigheid, veel grote spinnen in huis en in de badkamer, en laatst zelfs een hagedisachtig dier. The real Gambia life dus! Gelukkig begint dit stukje bij beetje te wennen en proberen we het zelf zo gezellig mogelijk te maken wat erg goed lukt! We hebben de woonkamer volgehangen met foto’s en kaartjes van familie!
De eerste dag van de introweek gingen we op bezoek bij 2 stageplaatsen, Jeddah lower basic school, waar Nymphe stage gaat lopen en het Brikama Health Center, waar wij stage gaan lopen. Aangekomen bij de basisschool kwam de gehele school (+- 1000 kinderen) op ons afrennen, ze wilden ons allemaal een hand geven, aanraken en met ons praten. Wat een beleving was dit zeg! Ik was echt overdonderd. We kregen een korte rondleiding hier en mochten de schoolgebouwen bekijken.
Daarna vertrokken we richting het Health Center van Brikama. Hier gaan Angeline, Anouk, Muriël en ik stage lopen. Toen we daar aankwamen was het wel even schrikken, het leek op een grote bouwplaats. Na even gewacht te hebben kregen we ook hier een korte rondleiding. Mijn eerste indruk van het health center is dat het vooral erg chaotisch is, er veel afval overal ligt en de hygiëne ver te zoeken is. Er loopt vanalles rond, patiënten, kinderen, verpleegkundigen, bouwvakkers, kippen, geiten, katten en honden. Maandag beginnen we met onze stage en dan zullen we kennismaken met de artsen en verpleegkundigen e.d., onze opdracht gaan bespreken en de diensten die we zullen gaan werken.
Afgelopen woensdag was het Indepence Day hier in Gambia. Speciaal voor deze gelegenheid hebben wij jurken laten maken! Waarschijnlijk hebben veel van jullie deze al gezien op Mamadi’s facebook foto’s;) Iedereen liep in jurken en shirts van dezelfde stof dus we pasten er helemaal bij! Om 7:30 zouden we vertrekken. Iedereen stond om 7:30 klaar bij de bus, maar helaas onze “Chauf” liet het afweten (zoals wel vaker de afgelopen week:p) We besloten te gaan liften. We liepen naar de weg toe en Mamadi had al een lift gevonden, een truck met een grote laadbak. De Gambianen klommen eerst in de laadbak, om ons vervolgens er in te kunnen tillen. Zo vervolgden we onze reis naar het stadion. Wat een ervaring was dit zeg!!
Na onze jurkjes opgehaald te hebben vertrokken we naar het stadion. We hadden een mooi plekje gevonden waar iedereen naast elkaar kon zitten. Hier zouden we wachten tot de president langs kwam. Dit duurde heel erg lang en het was super warm daar pal in de zon! Na lang wachten was het eindelijk zo ver, de president kwam! Iedereen begon te dansen, te klappen, te zingen en te juichen! Wat een feest!
’s Avonds gingen we eten bij de familie van Joseph en Paul, 2 Gambiaanse studenten die ons begeleiden tijdens de introductieweek. Zij wonen iets buiten Brikama op een compound, erg primitief. Ze hebben bijvoorbeeld geen elektriciteit, geen douche en de wc is een gat in de grond. We kregen een rondleiding door het huis en gingen later met z’n allen buiten traditioneel Afrikaans eten. Dit bezoek heeft veel indruk op mij gemaakt, zo bijzonder om te zien waar zij vandaan komen en hoe zij op deze manier leven.
De mensen hier zijn heel gastvrij! (Soms iets te!) Bijna dagelijks worden we uitgenodigd om bij iemand te eten of hun familie te bezoeken. Als je dan op bezoek komt halen ze alles uit de kast voor je, je mag op de mooiste stoelen, het beste eten en alles word je aangereikt. Heel apart voelt dit, maar zo gaat het in Gambia vertelde Mamadi. Dus laten we dit maar rustig over ons heen komen.
Verder is het hier heerlijk weer! Dagelijks +30 graden, we beginnen er een beetje aan te wennen!
De rest van de introductieweek hebben we nog vanalles gedaan, zoals: de andere stageplaatsen bezocht (psychiatrisch ziekenhuis: Tanka Tanka, Gam Solar en Special Need School), stranden bezocht, markten bezocht, veel spelletjes, geholpen met koken, veel gelachen en veel gezelligheid!
Vandaag is het zaterdag, vanmiddag gaan we lunchen bij Mamadi thuis en vanavond gaan we voor het eerst stappen met de Gambianen, ik ben erg benieuwd! Helaas moet ik in Nederland het afscheidsfeestje missen van mijn lieve vriendinnetje Iris, die dinsdag vertrekt naar Sint-Maarten voor 3 maanden! Ik drink er hier een paar op je!!
Er is nog zoveel meer te vertellen, maar dat komt allemaal nog! Tot snel allemaal!
Liefs, Hilda

• 24 Februari 2015 - 18:53

Linda:

Wat leuk om te lezen deze eerste week Gambia.
    Ik heb idd op facebook al het één en ander voorbij zien komen. erg leuk om zo een beetje op de hoogte te zijn. heel veel succes en plezier nog meid..
    Groetjes ons vijfje vanuit Wolvega..

• 24 Februari 2015 - 19:00

Janny:

Wat een prachtig verhaal, ik heb er van genoten.
    Hoop dan ook dat er nog vele zullen komen zodat wij mee kunnen gaan in jouw leven nu in Gambia.
    Heel veel succes met alles!

• 24 Februari 2015 - 19:10

Maria:

Wat leuk om dit te lezen! Hoop dat er nog veel verhalen volgen.
    Heel veel succes maandag, maar dat gaat helemaal goedkomen!
    Dikke kus!

• 24 Februari 2015 - 19:10

Danielle:

Erg leuk om je belevenissen hier te kunnen lezen!!!
    Heel veel plezier nog!
    Liefs danielle en Erwin en de kids

• 24 Februari 2015 - 19:15

Yvette Deems:

Veel respect en geniet ervan. Ik zou gillend terug naar huis zou gaan. Liefs van ons allemaal.

• 24 Februari 2015 - 19:15

Yvette Deems:

• 24 Februari 2015 - 19:32

Wilma:

Hilda, leuk om je eerste week mee te beleven. Een hele belevenis. Veel succes bij de tweede week, de echte stage. Ik ben benieuwd. Groetjes Wilma

• 24 Februari 2015 - 19:39

Hermien Kornegoor:

Wat een avontuur en leuk om je zo te volgen.
    Heel veel succes nog.
    Groetjes Jan en Hermien

• 24 Februari 2015 - 20:37

Aukje Van Der Voort:

Heel interresant om te lezen.Je zal daar goed werk verrichten en veel voor de mensen betekenen.Alle respect.Een hartelijke groet vanuit Bunderhammrich van Jaap en Aukje.(bekenden van Annie)

• 24 Februari 2015 - 20:42

Astrid Van Beusekom:

Hey Hilda, leuk! Prachtig verhaal en wat een belevenis zeg

• 24 Februari 2015 - 20:49

Geert En Grietje:

Hoi Hilda
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat en hoe het daar gaat,dat is toch wel even wat anders dan hier.
    Groeten uit Wolvega en succes met alles wat je doet..

• 24 Februari 2015 - 21:09

David:

Leuk verhaal schat! Een heleboel ervaring en leuke tijd staat je daar nog te wachten!! Dikke kus van mij.

• 24 Februari 2015 - 21:15

Oma Theresia:

Dag lieve Hilda,
    Wat een mooi verhaal. Wat een belevenis. Leuk om te lezen. Zo te merken geniet je er wel van. Het primitieve: de huisdieren. De stroom die zomaar uit kan vallen, de gebrekkige hygiéne enz.
    Is het eten lekker daar?
    Alle goeds en nog maar vele mooie ervaringen.
    Liefs van oma Theresia.

• 24 Februari 2015 - 22:12

Mineke Bolder :

Hoi Hilda,
    wat een belevenissen.
    leuk dat je dit met ons allemaal wil delen.
    je kunt het allemaal prachtig verwoorden, of de lezer er gewoon bij Is.
    ben al benieuwd naar het vervolg.
    bedankt voor het delen.
    Groeten, Mineke

• 24 Februari 2015 - 23:04

Anneke:

Wat al veel meegemaakt.

• 25 Februari 2015 - 10:21

Pap En Mam:

Lieve Hil wat een boeiend verslag. Een hele bijzonder ervaring, wat je allemaal meemaakt. En wat een leuke reacties allemaal op je verslag. Liefs van ons

• 25 Februari 2015 - 14:58

Phemia:

Geweldig Hilda, wat een belevenis.
    Succes met alles.
    groet Gerard en Phemia

• 27 Februari 2015 - 18:26

Tante Mien En Ome Henk:

Bedankt voor jouw verslag wat een bijzondere wereld even een stapje terug .
    Nog veel plezier en een leerzame tijd .

Groetjes tante Mien en ome Henk .

• 27 Februari 2015 - 18:59

Coby En Frank Bakker:

Hallo Hilda wat indrukwekkend wat je daar allemaal mee maakt ja het is een beleving
    op zich heel bijzonder,fijn dat we je op deze manier kunnen volgen,we wensen je
    veel succes toe met je stage,op deze manier kun je zien hoe verwend we zijn in Nederland.

• 28 Februari 2015 - 19:58

Adrie Venema:

Hallo hilda, tip gekregen van je moeder, super om t mee te maken, sucses en geniet ervan!